torsdag 25 mars 2010

Tankeövning från Carolina Gårdheim


Tankeövning: Du är redan ditt bästa jag

Tänk om det var så här - bara prova tanken i ditt huvud och känn efter hur det skulle kännas om det verkligen var sant:

Vi är alla helt perfekt utrustade för att leva just våra liv och våra liv är helt perfekta som de är just nu. Det är bara ingen som har talat om det för oss ännu...

Tänk om vi egentligen inte alls behövde kämpa så som vi ofta gör för att känna att vi ska passa in någonstans eller vara någonting som vi inte är. Tänk om det var så att vi redan var helt perfekta - i våra liv, för det vi ska göra och vara för oss själva och världen?

Tänk om just dina talanger, egenskaper, erfarenheter och drömmar är helt rätt för dig och passar så bra in i just ditt liv att det är som handen i handsken? Tänk om allt egentligen är precis som det ska vara just nu...? Tänk om du kunde släppa ner axlarna ett snäpp och titta upp och bara börja njuta av livet istället för att kämpa dig igenom det?

Hur kändes det att tänka så? Lite ovant? Du kanske tänker Men så är det ju inte i verkligheten! Men vad är egentligen "verkligheten"? Allt som vi ser och är med om tolkas ju av vår hjärna och de filter av erfarenheter och attityder som vi har; och allt vi hör berättas har tolkats av någon annans hjärna med sina filter. Och du vet ju hur svårt det är att få två personer att berätta exakt samma historia trots att de varit med om exakt samma situation - beskrivningen av "verkligheten" kommer alltid att skilja sig beroende på vem som berättar.

Du har alltså ganska stora frihetsgrader att berätta för din hjärna hur "verkligheten" - ditt liv, alltså! - ser ut... Och det fina med hjärnan är att den tror på allt du säger, den vet inget annat, du är nämligen bossen i din värld...

Så OM du kunde se livet på detta sätt, att allt egentligen redan är som det ska vara, vad tror du att det skulle kunna göra för din livskvalitet?

Du kanske kunde sluta lyssna på bandet i huvudet som försöker tala om något annat för dig (jag är inte tillräckligt bra, det där går aldrig, jag klarar det inte, hon är mycket bättre än jag på det där, det vet man ju att man inte kan få jobb efter 50, en tjockis som jag kan aldrig hitta någon att älska etc)?

Du kanske skulle kunna sluta jämföra dig med andra, eftersom du vet att de också är perfekt utrustade för att leva sina liv, och att det därför är meningslöst att jämföra?

Du kanske kunde släppa prestige och att försöka passa in någonstans och istället fokusera på det som får dig att blomma i ditt liv, utnyttja dina talanger och följa dina drömmar, bygga ditt liv?

Du kanske skulle börja hedra detta unika, personliga, härliga, vackra jag genom att försöka leva så gott, klokt och sant som det bara är möjligt? Varje dag ställa frågan: Vad skulle mitt högsta, bästa jag ha tagit för beslut här?

Eller: Vad jag ska använda just mina speciella talanger och erfarenheter till på bästa sätt för mig själv och världen? Om du inte redan vet det.

Och om du en dag inte riktigt orkar med det du tänkt dig, eller något inte blir som du ville, så kan du bara konstatera att det hände och tänka: det ändå är ok, för jag är ju precis där jag ska vara och allt är precis som det är tänkt. Låter inte det lite skönt...?

Så här är det i min värld: När jag tänker att allt är bra, att jag är bra som jag är och helt rätt för just mitt liv då har jag slutat kämpa emot och kan istället acceptera och njuta av livet, vilket gör precis allting i livet så mycket enklare och lättare. Däri ligger, för mig, livets sanna skönhet. Plötsligt blir allt spännande och njutbart istället för ovisst och slitsamt.

Den här upplevelsen behöver inte vara sann för dig, som den är för mig, men jag vill ändå utmana dig att öppna upp för tanken att allt kanske inte är så illa som du kanske ibland tror. Att du kanske inte är så fel och otillräcklig som du kanske ibland tror. Att det kanske finns en mening med ditt liv, vilket du kanske ibland tvivlar på...

Jag vill, om jag har den minsta lilla möjlighet, ge dig hopp. Livet är stort och spännande, du är helt perfekt i ditt liv, ditt liv har en mening, och det är ditt uppdrag att hitta den och sprida den och din kärlek i världen.

Varmt lycka till, du vackra och spännande människa!

Carolina

1 kommentar:

  1. Jag tyckte om din text, mycker berikande samt upmuntrande för de som har det svårt just nu pga människor har varit grymma mot de. Livet är enkelt och man måste ha en mening med ens liv, bara svårt att upptäcka och hitta igen efter att man har gått igenom en fas av sorg och besvikelser. Man brukar säga att man ska se livet från ljusa sidan, men det är svårt att vända sig. Kan du hjälpa mig att hitta mig själv och besegera mina bekymer och sorg?

    SvaraRadera