onsdag 24 mars 2010

Carolina Gårdheim gästbloggar


Om att leva sitt liv och ingen annans...

Häromdagen frågade någon mig: Hur orkar du allt? Hur fyller du på energi? Hur gör du för att må så bra? Det fick mig att stanna upp en stund och fundera lite.

Skulle jag svara riktigt kort på den frågan skulle svaret bli: Sova gott, äta bra, röra på mig och älska den jag är, det jag gör och dem jag lever nära - det är allt... Det behöver inte vara mer än så - och det är stort nog...

Men jag ville ge ett lite mer fullödigt svar på frågan, så jag frågade mig vad det är, i grunden, som får mig att må bra i livet? För mig blev svaret "Att jag lever mitt liv, följer just min livsväg".

När jag lever från hjärtat (eller själen) och ut, istället för tvärtom, då mår jag bra. När jag lyssnar mer till min egen inre röst om vad som är rätt och fel och vad jag ska vara och göra än på andra. När jag vågar följa denna röst, trots att den kanske leder mig utanför det upptrampade spåret, där alla andra gått. När det jag gör och den jag är känns rätt i magen, oavsett vad andra tycker, då mår jag bra, inifrån och ut.

Men det är verkligen inte så enkelt som det låter! När jag skrev boken Livskonstnären försökte jag samla verktyg som har hjälpt mig att leva mitt liv. Så här blev den listan:

Affirmera drömlivet

Affirmerar gör vi dagligen oavsett om vi är medvetna om det eller inte. Vi bekräftar genom våra tankar vad vi betraktar som sant. Det här kan vi utnyttja eftersom hjärnan tror att allt vi säger och tänker är sant – och bidrar därmed till att skapa just detta i våra liv. Jag kan alltså medvetet ta bort negativa tankar, affirmationer, och ersätta med positiva ("programmera om hjärnan"): Jag lyckas med allt jag föresätter mig, Jag är värd all kärlek, etc.

Släng Men inte kan väl jag...-attityden!

Låg självkänsla kan göra att jag tvekar inför att gå min egen väg, liksom för stark fostran i Jantelagen. Jag har rätt att göra min grej, oavsett vad andra tycker och tänker om det. Det betyder inte att jag är förmer än andra, bara att jag har samma rätt och är lika mycket värd som alla andra.

Ta en tusenlapp. Den har samma värde oavsett om den är helt ny eller om den är både skrynklig, smutsig och trasig. Det är likadant med oss. Ingen annan kan ta vårt värde ifrån oss – om inte vi själva gör det. För om jag betraktar mig själv som mindre värd, då blir jag det, eftersom jag skapar min värld...

Självkänslan går tack och lov utmärkt att jobba med. Det handlar om att lära mig att älska och acceptera mig själv som jag är. Till min hjälp har jag till exempel positiva affirmationer, att öva på tacksamhet och fokusera på mina och livets positiva sidor, lyssna mer till mitt inre visa jag än till andra.

Klarar jag det inte på egen hand kan det vara värt att söka terapi för att komma upp över ytan så pass att jag åtminstone tycker att jag har rätt till ett bra liv. För det har alla människor!

Skippa Om bara...-tanken!

Om jag ofta tänker Om jag bara hittade en partner, om jag bara vann på Lotto, om jag bara hade mer tid/blev med barn/hade ett roligare jobb… - då skulle jag kunna leva mitt liv så är det dags att skippa det på en gång!

Uppgiften är att ha det så bra som möjligt just nu, att börja gräva där jag står. Just nu är ju det enda liv jag har. Om jag går runt och väntar på att något ska hända för att jag ska börja må bra kommer jag aldrig att komma dit.

Tänk så här: Vad skulle hända om jag inte kunde tänka tanken Om bara…? Förmodligen skulle det kännas ganska skönt, eller hur? Det går att ersätta den tanken med en annan, till exempel: Jag har allt jag behöver för att vara lycklig. Prova!

(Psst... visste du att de som vunnit på lotteri efter ett år är precis på samma lyckonivå som de var innan de vann, oavsett om de innan var lyckliga eller ej?)

Meditera

Att meditera är att vara nära mig själv, att stanna upp en stund och stämma av med mitt inre vad jag egentligen vill och vad som är bra för mig. Den här kontakten inåt stärker mig i vem jag är och ger mig ett större lugn i vardagen.

Den stärker också min intuition och jag får lättare att upptäcka den inre vägledning som alltid finns tillgänglig för mig, så att det blir enklare att ta beslut som är bra för mig.

Trygg själv först

Om jag planerar förändringar i livet kan det vara vist att vänta lite med att berätta om dem för andra tills jag själv känner mig helt trygg med dem. I början kan det nämligen kännas lite skört och ovant och om jag då möter kritik från andra kan det vara svårt att stå emot. Det är också en bra idé att först berätta för dem som jag vet kommer att stötta mig.

Spåket kan hjälpa!

Att byta ut man vill och man tycker mot jag vill/tycker är en viktig markering som tydliggör för mitt undermedvetna att jag faktiskt vill det här. Byt också ut alla borde och måste mot vill eller kan!

Det låter kanske som en liten markering, men det kan göra underverk eftersom skillnaden är så stor i känslan (som är den som skapar ditt liv) när du säger de här olika orden.

Prova på en gång: Säg Jag måste byta jobb! och känn efter hur det känns i kroppen. Säg sedan Jag kan byta jobb! och Jag vill byta jobb! Hur kändes det?

Att öva sig i att stå för sina åsikter

Om jag tidigare haft svårt att stå för min åsikt kan jag börja öva på enklare frågor för att sedan övergå till viktigare saker. Jag kan till exempel prova att berätta för en främling vad jag tycker är viktigt – att öva på ”ofarliga” personer är bra innan jag ger mig på större ”motstånd”!

Det är också klokt att utgå från mig själv och vad jag vill göra bättre i mitt liv när jag berättar om mitt nya liv för min omvärld, istället för att komma med anklagelser eller berätta för andra vad jag tror att de tycker. Men naturligtivis bör jag vara tydlig med vad förändringen kan komma att innebära för dem.

Att lära mig säga Nej – och Ja

För vissa människor är det lika svårt att tacka ja till det som erbjuds i livet som det är för andra att säga nej. Återigen behöver jag gå tillbaka till vad som är viktigt för mig i mitt liv – det är det jag ska prioritera. Jag får faktiskt prioritera! Jag kan inte göra allt.

Det jag i första hand ska tacka ja till är sånt som ligger i linje med vad som är viktigt för mig i mitt liv (kan till exempel vara Att finnas där för mina kära, Att utvecklas kreativt och Att på mitt sätt bidra till en bättre värld eller någonting helt annat). Allt annat har jag faktiskt rätt att tacka nej till. Min uppgift är att använda min energi så att den räcker till det som är allra viktigast och det är jag som bedömer vad som är viktigast från fall till fall. Ingen annan.

Tålamod & gränssättning

När jag väl har lyckats att ta kommando över mitt liv och blivit mer positiv och nöjd med livet, kan det vara svårt för en del människor i min omgivning att förstå vad som hände. De ser bara förändringen utifrån och kan reagera med både rädsla och skepticism. Kanske rör min förändring vid deras egen längtan efter att ta tag i sina liv. Jag får försöka att se på dem med lite tålamod och ömhet.

Men om någon inte slutar att vara negativ mot mig, så kan det hända att jag behöver, åtminstone tillfälligt, tacka nej till den här personen i mitt liv. Jag behöver och är värd relationer som ger mig kraft, inte stjäl min energi. I längden är det mer kärleksfullt både mot mig själv och den andra personen att säga ifrån i tid, än att gå och dra på en dålig relation.

Bryr sig ”de andra” egentligen?

Ibland fastnar vi i tankar i stil med De tror säkert att jag är galen! Tänk så här istället: Andra människor tänker väldigt mycket mindre på oss än vi tror att de gör. De har oftast fullt upp med sina egna liv och att bry sig om vad andra tycker om dem...

Dessutom, är de här människorna verkligen viktiga för mig? Behöver jag deras godkännande? Inte alltid.

Ibland gömmer vi oss bara bakom sådana här tankar för att slippa göra obekväma saker...

Solen lyser alltid någonstans!

Ett av de bästa verktygen är att försöka att se det positiva i allt som händer. Det underlättar hela förändringsprocessen och gör livet mycket enklare – och på köpet trevligare!

Ja, det var några punkter om vad som får mig att må bra i livet, vad som hjälper mig att leva mitt liv. Vad är viktigt för dig? Gör din egen lista!

Beställ vår katalog full med må bra-tips,
må bra-produkter, omtanke & eftertanke och mycket annat. Beställ den på www.kreativinsikt.se

Varma hälsningar,
Carolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar