tisdag 30 mars 2010

Ann-Louise hissar!

Nu är det hög tid att hissa igen. Denna gång gör jag det med ett tal jag höll på min sköna gamla Simklubb Hvetlanda Simsällskaps 70-årsfest. Via en hyllning till mina gamla simtränare vill jag också hylla alla idéellt arbetande föreningslirare. Alla ni som är byggstenar i livaktiga föreningar som är en trygghet, en kraft och en energikälla för barn och ungdomar!

Här kommer talet:

HVSS 70 år!

För mig är HVSS en förening för alla. Öppenheten och det genuina intresset för simning och allt som hör till det. Det känns äkta. För mig som för många andra var HVSS en viktig och stabil trygghet under tonåren. Det var där man hämtade kraft och det var under räknandet av kakelplattorna man löste problem.

För mig är det solklart vilken som är den viktigaste ingrediensen i en livaktig förening som hållt så länge som 70 år och verkligen håller fortfarande. Det är de goda ledarna! Givetvis uppbackade av engagerade föräldrar.

En god ledare kan konsten att:

-balansera mellan att pusha och pressa.

-har sin egen personliga stil och bjuder på den. Oavsett om det är Banjo som nervöst promenerar vid din sida längd efter längd och vid varje paus håller fram din astmamedicin och undrar om du behöver den, eller om det är Bonny som vrålhungrig kommer direkt från jobbet och skriver pass vid det lilla bordet, samtidigt som han trycker in den tredje lilla chipspåsen från automaten i foaljén( Bonnys stavning...) , eller om det är Palle som bjuder på magplask när vi tränar starter…

-känna för varje simmare och engagera sig i den

-tänka nytt, hänga med och vara kreativ

-kan backa…då det blivit lite fel. Jag minns en klubbtävling då jag skulle simma 400 m, men stannade efter 350. Funktionären sa då lite nervöst att: -Du har 50 meter kvar. Jag bara gapade. Då kom Bonny förbi. -Äh du hade så dålig tid ändå. Jag minns hur ursinnig jag blev och hur jag kastade badmössa och glasögon i väggen och gick rakt ut i duschen. Vi skiljdes som ovänner då, men Bonny ringde upp mig senare under kvällen och bad om ursäkt och vi pratade en lång stund. När man som ledare kan backa på en sån sak är man stor. Det högaktar jag.

-klara griniga tonåringar med en ängels tålamod…Tack!

-har ett genuint intresse för ungdomar..Det känner man som tonåring! Det går rätt in i hjärtat!

Jag känner stor tacksamhet för mina år i HVSS. Jag känner enorm tacksamhet för mina ledare. Bonny, Palle, Habbe, Banjo och någon gång också Martin.

Via min systerdotter Ebba och hennes småsystrar får jag uppleva detta goa igen. För nåt år sen var jag i Nässjö Simhall och tittade då hon skulle simma. Bonny stod där precis som förr och engagemanget var sig likt liksom listan han höll i och kollade tider. Jag fick en go kram och vi tittade på listan. Enda skillnaden (kunde vi konstatera…) var att nu var simmarna födda 00…

Jag vill avsluta med ett exempel på hur jag via Ebba får följa HVSS och de fortsatt goda ledarna. Såhär stod det i ett sms jag fick från Ebba häromdagen.

Hej! Krille är tillbaka och vi hade fys igår=Träningsvärk!

Jag vill rikta ett stort tack till alla HVSS ledare genom tiderna. Hurra!
http://www2.idrottonline.se/default.aspx?id=49619 HVSS sida!

1 kommentar:

  1. Vad härligt att läsa...det var precis likadant på min tid men då var det Habbe, Jussi med flera som gick på kanten. HVSS har betytt mycket för mig med. Hoppas jag kan vara med om 5 år när dom firar 75 års jubileum.

    SvaraRadera