fredag 8 januari 2010

Generositet

Jag tycker på nåt sätt att själva ordet ger avtryck. Man måste stanna upp för att säga det och få med allt, sakta ner, och då man sagt det lämnar själva ordet ett leende kvar på läpparna. Testa får du se. Mmmmmmm, visst kändes det gott. Det stannar kvar. Associationerna ger också god eftersmak.

Jag tänker på små saker och stora saker. Det där extra leendet jag fick i morgonkylan kanske eller när någon bjuder på ett eget tillkortakommande. Bjuder på sig själv. Det är inte så litet. Det är stort tycker jag. Eller när någon via sitt mod är generös. Någon kastar sig ut för dig, för att bjuda dig på något utan att nödvändigtvis tänka på sig själv. Eller när någon som själv har svårt att ge beröm anstränger sig och får till en liten uppmuntran. Till dig! Det är generositet.

Få saker känns så gott i hjärtat som när man varit generös. Kanske kan det vara ett nytt löfte som börjar i år. Då får du dessutom tillbaka en helskön känsla i magtrakten. Till dig och dig! I morgon lördag ger jag ett tips om människor som delat med sig av sitt liv. Som varit generösa och personliga. Bra läsning i helgen. En skön helg till dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar