onsdag 20 januari 2010

Förlösande

I somras var jag på Skrivarkurs på Slussens pensionat på Orust. Bilder på fantastiska miljöer och kursledaren Veronica Grönte som jag träffat tidigare på en kurs om filmens dramaturgi kändes som en lyckad kombination och jag lyckades dessutom få med mig en god kollega. Vi blev alltmer nervösa ju närmre kursen vi kom. Hmm..svensklärare är vi visserligen båda två och jobbar mycket med skrivande gör vi också, desstuom är vi alltid i behov att att få inspirerande verktyg till vårt pedagogiska arbete. Några författarambitioner hade vi inte. Det gjorde vi med varsitt litet fniss klart för varandra. Allt för att sänka ribban.

Fjärilarna i magen hängde med och väl framme på Orust möttes vi när vi klev ur bilen av högsommarvärmen. Det här skulle bli svettigt på flera sätt, tänkte vi.

Vi tittade runt och fick rumsnyckeln för att lägga in våra väskor. Miljöerna runtomkring var fantastiska. En mer kreativ miljö får man leta efter. Men i första läget var vi inte riktigt mottagliga för detta. Tröstande var dock att om kursen skulle bli katastrof så var iallafall Slussens pensionat och allt omkring oerhört härligt. Vackert!

Väl inne i kurslokalen satte vi snabbt igång med några uppvärmningsövningar. Det var en brokig skara kursdeltagare. Spridda åldrar, olika yrkeskatoegorier, flest kvinnor, men ändå 3 män. Vi fick läsa upp det vi skrivit och om det inte var på första övningen så var det iallafall på andra då allt släppte. Vi fick lyssna på en kvinna och hänga med henne in i makalös upplevelse hon haft då hon fick massage i Budapest. Det var så förlösande. I all denna nervositet bjöd hon oss på detta. Så underbart. Avklätt! Vi gapsskrattade. Allihop! Länge! Och där var nervositeten plötsligen borta.

Kursen blev helt fantastisk. Veronica Grönte mötte alla på ett fantastiskt, inspirerande och lärande sätt och fick oss alla att känna att vi hade en plats i gruppen och en plats i skrivandets värld. Jag bara sög i mig atmosfären, den ovanligt tillåtande och härliga atmosfären i gruppen och all inspiration.

På fredag åker jag på del 2. Del 2 blev till eftersom Veronica och vi tyckte att det inte kunde sluta nu. Detta vara bara början. Vilsamt inspirerande blir min helg!
Bilder från kursen i somras! Titta in! http://makete.se/slussen-2009

1 kommentar:

  1. Hej!
    Den här kommentaren handlar inte om något förlösande utan om något mer allvarligt.
    Kolla in den här bloggen om en modig,fantastik kämpande tjej. Jag fällde en del tårar när jag läste bloggen. Kram Lotta
    http://annajansson73.blogspot.com/

    SvaraRadera