torsdag 5 november 2009

Input-Var fyller du på?

Det är mycket som är inspirerande och roligt i livet. Det är mycket som är lätt att säga ja till. Sedan snurrar allt på i en väldig fart. Ballongen är uppblåst och påfylld tills projekten, arbetet eller vad det nu kan vara tar slut. Luften går ur en. Tomheten är ett faktum trots att man har ett rikt liv som pågår omkring har man inte ork att se det. Känslorna kommer ikapp. Kanske tar de överhanden? Allt som tryckts undan kommer till ytan. Starkare. Inte sällan blir känslan låg. Sådär har jag känt många gånger. Ibland korta stunder, ibland längre. Under livets gång har jag lärt mig lite mer om hur man kan förebygga. Så att man inte faller alltför djupt.

Jag tror att vårt arbete som lärare är speciellt på många sätt. Det är kreativt, fartfyllt, inspirerande och krävande. Man ger mycket. När jag har lärarstudenter hos mig pratar vi om detta. Som lärare ger man mycket. Mycket av sig själv. Man lägger in sin egen person i jobbet. Det är roligt, men för att inte ta slut är det bra om man funderar över det. Ger sig själv också. Fyller på.

Jag får tidningen VI i brevlådan varje månad. (Tack Anders och Maggan!) Den berikar mig med allt möjligt faktiskt. Fyller på! I detta nummer hade de intervjuat kändisar om var de får sin Input ifrån. Var de fyller på. I detta fall handlade det om en person som gav dem energi. Kanske är det så för dig? Att du får livsnödvändig energi från en speciell person. Eller var hittar du det där livsnödvändiga? Fundera på det så ber jag om ditt svar om ett tag.

http://www.vi-tidningen.se/templates/ArticlePage.aspx?id=11235

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar