fredag 27 november 2009

Frigör din kamrats fantasi och ta del av den!

Så kravlöst, lätt och befriande. Att tänka så och göra så tror jag gör att man lyfter blicken lite och kanske blir man på kuppen mer öppen och mottaglig för nya infallsvinklar. Mer associativ, kreativ och spontan!

När det gäller det härliga med att vara lärare ingår detta i jobbet. Alltså att "frigöra elevernas fantasi och ta del av den". Jag testade igår lite konkreta improvisationsövningar med två olika klasser. Egentligen förutsättningslöst och för att variera metoder i klassrummet. Det kom ut lite olika i klasserna. I den ena klassen blev det bättre koncentration! Det ja! Inte illa. Bättre än väntat. Eleverna fokuserade och slapp också i övningen vara eftertänksamma. Efter övningen när det andra arbetet tog vid var det lugnare i klassen, eleverna hade bättre fokus och närvaro. Närvaron kom också i den andra klassen, men här blev det också fler som efter övningen vågade höras. Stämningen blev också gladare. En hel del skratt hade befriat eleverna och de vågade mer.

Jag har använt mig en del av improvisation tidigare, men då har det oftast varit kopplat till en delkurs i drama. Eftersom jag nu ser fler vinster med improvisationen tänker jag prova den som avbrott, fokusletare och uppåttjack i undervisningen. Jag är på jakt efter böcker och fler övningar i improvisation. Har du något tips till mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar