onsdag 4 november 2009

Core-sådär gott i mitten

Sedan 2005 leder jag jympa på Friskis&Svettis Jönköping. Det började egentligen som ett infall. Ett infall att faktiskt testa att bli ledare då en bekant hade bestämt sig för att söka. Jympa visste jag ju att jag gillade och att träna är en livsstil. För att må bra. Sedan gillade jag faktiskt det där med att stå i mitten direkt. Vilken glad-kick. Och så musiken, takten pulsen och kraften. Den följer mig, inspirerar mig och stärker.

Många pass har det blivit. Vanliga baspass, temapass (schalger, Abba m.m), skolpass, European meeting pass, pass med utbyteselever, uppvärmningar till skoljoggen och Ljungarumstrofén, BOSU och Core. Övningarna i hallen, vardagsrummet och på trallgolvet har varit frekventa. Det är så uppiggande!

Just nu leder jag Core-pass. Det är ett lite lugnare pass med en suggestiv känsla. Musiken är av annan art än den på ett vanligt jympapass. Mer som en ljudmatta i bakgrunden. Core betyder kärna och vi jobbar för att stärka kroppens kärna, nämligen bålen. Bålstabilitet! Musklerna som behöver stärkas för att ha en stabil och skön hållning. För att hålla. För att få det skönare ända ut i vardagen och också för att få mer ut av annan träning. Bli mer kroppsmedveten och effektiv i träningen. Kroppskännedom!

Ju mer man tränar Core desto mer får man ut av det. Min känsla efter ett pass är harmoni. Och så har jag blivit riktigt uppvärmd inifrån och ut. I mitten!

Vill du gästa mig? 17.00 på söndagar. Smedjegatan i Jönköping.

2 kommentarer:

  1. Vilken tur att du "hamnade" på F&S! Du är berömd Europa runt (nästan) och alla som har deltagit i dina träningar är förundrade hur kul det är och förstår att det är "riktig" träning eftersom musklerna känns (ibland gör ont)efteråt. man blir liksom lurad att köra hårt på ett kul sätt. Häng i Ann-Louise, du har hittat din nisch!
    Kramar Gunnel

    SvaraRadera
  2. Åh, tack Gunnel. Du är grym på att fylla på med inspiration. Härligt att ha dej! Jag är glad!

    SvaraRadera