måndag 5 oktober 2009

Smittad av verkligheten

Mattias Klum har varit ute och exploaterat världen under ganska många år nu. Alltid på jakt efter den unika bilden. Med ett helt team i släptåg, mängder av utrustning, flygplan och helikoptrar och mången gång har han ställt sig frågan. Är det värt priset? Priset som miljön får betala.

Mattias vill ge oss en ödmjukhet att förstå att vi inte kan bete oss hur som helst med miljön. Vi behöver ha kvar skogarna. Av hälsoskäl.

Som konsumenter påverkar vi kraftfullt världen.

Om jag nu personligen vill bidra med något för att komma ett steg närmare en bättre värld, vad kan jag då göra? På expeditionsverige.se kan du hitta enkla vardagstips där vi alla kan vara med och bidra.

Eller lägg in dina sköna upplevelser av naturen och berör andra.

När jag idag hämtade mina barn på dagis och fick ge mig ut i skogen för att få dem därifrån fick jag samtidigt uppleva en lek barn emellan som är alldeles unik tack vare miljön runtomkring. Jag känner enorm tacksamhet och är fullständigt smittad av verkligheten!

2 kommentarer:

  1. Tankar från en kusin!
    18 dagar på olika platser i Afrika kan minst sagt få en att fundera över miljön.

    Har sedan tidigare en soda streamer och försöker att inte köpa en massa vattenflaskor för att spara på produktion och distribution. Sen kommer man till Kenya och Zanzibar där man aldrig skulle få för sig att dricka vattnet från kranen. Två flaskor vatten står redo på varje hotellrum. Beställer vatten i flaska under solningen, till lunchen och till middagen. Och det är bara vår konsumtion - tänk hur många flaskor som görs av med varje dag här!

    Det finns inte varmt vatten i de flesta duschar och kranar. Sällan något tryck på vattnet. Stänger av duschen när jag masserar in schampot. När jag masserar in balsam. När jag borstar tänderna. Försöker spara.

    Tillbaka i Sverige. Känns lite meningslöst att soda streama vattnet på något sätt. Är det vi försöker hjälpa till med här i i-lands-Sverige något lönt? Jag blundar för den eventuella sanningen och fortsätter min egen kamp.

    Mattias Klum och hans bilder behövs även om det innebär miljöpåverkan. Han ser till att vi får perspektiv och ser det vackra i världen. Ledsen att säga det men turismen är en mycket större bov i dramat....

    SvaraRadera
  2. Härliga kloka tankar från en kusin! Man tackar!
    Jag gillar ju också Mattias Klum. Han har en äkta, underbart "nördig" kärlek till naturen som jag upplevde det när han berättade. Han var så känslomässigt berörd där genom objektivet i sitt arbete. Det är väl därför bilderna blir så fantastiska.
    Välkommen hem kusse!

    SvaraRadera