onsdag 21 oktober 2009

Johan Thor gästbloggar


Hallå. Himla najs att få gästblogga på denna fina blogg, tack för det Ann-Louise. Det är jag som är Johan Thor. Jag väntar i dagarna mitt 4e barn, antar att det blir min 4e flicka. Underbart. Nytt liv på jorden. Även om det denna gång, liksom de andra verkar som om den lilla krabaten inte vill komma ut. Den skulle kommit i onsdags.

När jag inte umgås med alla barn har jag förmånen att få ägna mitt liv åt det som jag tycker är roligast, nämligen Friskis&Svettis, då jag jobbar som verksamhetschef för Sveriges ledande Friskis&Svettis-förening, Friskis&Svettis Jönköping. I år blir vi över 17 000 medlemmar. Det är nästan 14% av kommunens invånare. Vad är det som lockar så många till oss, kan man undra. Många faktorer såklart, men jag är övertygad om att det som lockar mest, och som får 17 000 att stanna, är den starka insikten om att träning är något roligt. För det är det banne mig.

Att komma över det dåliga samvetets träningströskel, ni vet den som ofta infinner sig i början av året, och plötsligt inse att man VILL träna lite lagom ofta är en befrielse. En känsla av lust. Det liksom spränger inombords och man går omkring med ett litet leende i mungipan, trots att vardagen kan vara stressig och inte alltid är så lätt att umgås med. Jag tror att vi lyckas med detta tack vare en sorts avslappnad inställning till kroppen och till träning över huvud taget. En glimt i ögat. Det är faktiskt inte så allvarligt det här med träning. En inställning om att det mest handlar om att lägga till snarare än att dra ifrån. Lägg till en bra vana med träning i lagom dos, så har vi inga synpunkter på resten. Alltså om du röker eller äter fet mat eller vad det nu må vara. Att du lagt till träningen är ju jättebra. Ofta leder dessutom en bra vana till fler.

Även om man inte ska ta för allvarligt på det här med träning så är det såklart viktigt att träningen i sig håller yppersta kvalitet. Då kan man slappna av och ge sig hän och ännu mer känna det lustfyllda. Det hela handlar om frihet. Om frihet att ta ansvar. Många är rädda för frihet, men det är inte Friskis&Svettis. Vi lutar oss mot en så stark idé om sambandet mellan träning och välbefinnande, att det enda som skrämmer oss är stillaståendet och tråkigheten. Nu ska jag gå och föda barn.
Johan Thor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar