fredag 16 oktober 2009

Fredagsmys

Fenomenet tar ett allt starkare grepp om vårt Carlssonska hem. Det planeras under veckan och längtas efter fredagskvällen. I vårt fredagsmys ingår lite mat såsom tacos, hemlagad pizza, hämtmat eller någon annan god rätt som man vet att barnen gillar och tycker är lite festlig. Därefter ska det "kuckelimuckas" ihop en efterrätt av någon av de två äldre barnen. En blandning av något helt enkelt. Något sött, gärna glassigt, lite kallt och kanske krispigt... En blandning. Inte alltid så snygg eller aptitlig till utseendet, men sött och gott. Denna ska helst intagas vid soffan, men kan om lillebrorsan fortfarande är vaken intagas vid köksbordet av kladd-skäl.

Därefter ska man vid soffan också muffla i sig en del snacks.... Chips, ostbollar eller potatisskruvar är favoriter.

Även om det verkar så tror jag egentligen inte att det handlar så mycket om maten. Barnen äter inga mängder, men det är trevligt. Stämningen är oftast harmonisk. (Märk väl oftast). Min kloka svägerska Lisa sa i helgen något om att fredagsmyset faktstiskt har positiva effekter på barnets psykiska hälsa. Så är det nog i de flesta fall. Det står för en slags trygghet. Man samlas. Det är något kravlöst över alltihop. Till och med mamman och pappan stressar ner efter en stund och intar soffan.

Ibland låtsas vi att det är fredag någon annan dag också. Det tycker jag man kan göra. Vad tycker du?



4 kommentarer:

  1. Gillar inte begreppet fredagsmys...(ska man bara ha mysigt på fredagen), men det ligger mycket i det du skriver! Jag ska utveckla det mer i min blogg.

    SvaraRadera
  2. Sis! Du är en riktig mys-syrra! Ta vara på de där mysstunderna (kommer från en som ofta själv glömmer att njuta)för snart ska de finniga tonåringarna ut själva i natten...Då sitter föräldrarna häpet kvar och glor på varandra med något frågande i blicken: Typ, "Vart tog småbarnstiden vägen"!?
    En som vet....

    SvaraRadera
  3. Håller med dig Pontus! Klar man ska mysa så ofta man kan! Njuta av livet! Snälla, håll mig uppdaterad om myset i din blogg.
    Skön helg!

    SvaraRadera
  4. Tack syrran! Som alltid är du klok och inspirerande. Jag tror jag ska ge den där finniga tonåringen lite extra utrymme i helgen. Vad sägs om: -Ge mig ett H -H, -Ge mig ett U, -U osv. under innebandymatchen. Blir det poppis om en moster gör så?

    När jag föreslog det för Malte igår gömde han sig bakom en kudde för blotta tanken var så pinsam...

    SvaraRadera