måndag 20 februari 2012

Massagens effekter

Ja, massage ingick i min utbildning. Så jag slog till och köpte mig en bänk och jaa, jag masserar. Lär mig allt mer och ser flödet av de positiva effekterna. Här har du fakta-listan:


Massage påverkar oss både fysiskt och mentalt.

Gör spända muskler mjuka och elastiska

Ökar blodcirkulationen i musklerna

Stärker immunförsvaret

Har en avslappnande effekt på kroppen

Ger en djupare och lugnare andning

Ökar utsöndringen av vätska och slaggprodukter i kroppen

Ger en ökad kroppskännedom

Har god effekt på träningsvärk och ansträngda muskler i idrottssammanhang

Motverkar spänningar vid smärttillstånd


Motverkar stress


Har en lugnande effekt på nervsystemet

Ökar vår koncentrationsförmåga

Ökar kroppens allmänna välbefinnande

Ger utsöndring av oxytocin (kroppens eget ”lugn-och-ro-hormon”)



Ifall du undrade varför det känns så bra.

Ha en fin vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar