måndag 18 oktober 2010

Mindre ångest!

Jag gillar att inspireras av andra. Andras tankar och idéer. Andras liv. Andras ställningstagande. Av dig. Sedan gillar jag att läsa. Blandat. Allt möjligt. Senast läste jag noveller av Jonas Karlsson, därefter Jenny Berggrens självbiografi "Att vinna hela världen". Jonas Karlssons novell Den perfekte vännen är skickligt skriven och lämnar mycket att tänka på. Rekommenderar just den novellen. Jenny Berggrens bok är fascinerande att läsa. Att åka med på hennes resa i livet då hon när hon just gått ut gymnasiet fick hela världen som arbetsplats är underhållande. När hon sedan tvingas bottna i sig själv och grotta ner sig i vad som verkligen betyder något blir historien ännu mer färgsprakande och väldigt varm.





Just nu läser jag Mia Skäringers blogg-samling "Dyngkåt och hur helig som helst". Hennes intention med bloggarna som varit med i tidningen mama är att inspirera människor till att vara sig själva utan djupa klyftor mellan hur de känner sig och vad de visar upp. Mias raka och väldigt finurliga, stundtals lite poetiska sätt att uttrycka sig är vulgärt på ett motiverat sätt. Man rycks med, förskräcks, tvingas tänka till och bli mänsklig. Bli mänsklig. Vi gör alla så gott vi kan! Jag finner att hon lyckas. Hon vill att vi ska få Mindre ångest och jaa, det gör hon bra. Rätt ut bara. Ut med det! Befriande på nåt sätt!
Denna vecka får du Mia Skäringer-citat här på bloggen! Låt dig förföras! Berätta gärna vad du tänker också!

2 kommentarer:

  1. Hej Ann-Louise!
    Jag har precis börjat en kurs där jag och några kolleger ska utbildas till hälsoinspiratörer. Googlade på det och hittade dig:)
    Började fundera idag på att också starta en hälsoblogg, främst för mina kollegers skull men även min egen. Kan säga att jag behöver skärpa mig nu när jag ska föregå med gott exempel och tyckte att en blogg kan vara en bra början eller vad säger du? Har det fungerat för din del?
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Ja bloggen ät toppen. Där kan man välja att gå in och inspireras. Jag mailade en del tidigare och alla var inte glada åt mina mail. Nu kan man välja. Dessutom är det härligt och bra att sätta ord på sina egna tankar. Jag känner att bloggen uppskattas. Var finns du då? Jönköping? Tala om när du börjar så kan jag hänvisa till din i min blogg!

    SvaraRadera