onsdag 3 februari 2010

Hanna Larsson gästbloggar



Jag heter Hanna Larsson och har fått äran att blogga på denna hälsosida. Just att det är en hälsosida fick mig att tacka jag ja utan tvekan eftersom jag brinner för detta ämne. Vem är då jag? Jo, en 38 årig infödd Jönköpingsbo som tillsammans med min make driver Yoga & Näringscenter Jönköping. Vi finns för att sprida hälsa, friskhet och välbefinnande till alla som vill lyssna ta emot. Jag är lycklig varje dag jag går till mitt arbete eftersom jag där dagligen möter människor som behöver inspiration och motivation för att förändra och förbättra sitt liv. I mitt jobb som näringsterapeut, hälsocoach och yogalärare arbetar jag med ett helhetstänkande som på sikt ska ge livsstilsförändringar. Dessa förändringar ger mina klienter ett friskare och gladare liv.
För att kunna hjälpa andra människor till ett bättre liv är det viktigt att själv leva som man lär. För mig är detta ett absolut måste! Detta gör att jag lättare kan motivera mina klienter till en förändring genom att visa att de är genomförbara samtidigt som det ökar min trovärdighet som terapeut och coach. Att just göra än förändring kan ibland vara lite läskigt och jobbigt. Vi är ju alla vanedjur och vill helst av allt göra som vi alltid har gjort och slippa göra något som känns lite otryggt och nytt. Vågar man gå ur sin trygghetszon så har man dock allt att vinna på detta. Att ta ansvar över sitt liv och sin kropp ger tusenfalt tillbaks genom ex. mer energi, bättre sömn, mindre stress, vackrare hud, normalvikt, bra mage, bättre immunförsvar mm. Vi är alla olika så därför ser mina flesta av mina råd olika ut, formade efter individens nuvarande livsstil, kroppstyp, ålder, kön osv.

Varje ny dag är för mig en gåva och att starta den på bästa sätt tycker jag är viktigt. Det sätter nämligen trenden på dagen och det blir enklare att fortsätta i rätt spår. Tipsar här om dagliga rutiner för en perfekt hälsa och en optimal dag.
• Innan frukost: två stora glas vatten med citron
• Daglig morgonträning, t.ex. promenad, yoga, armhävningar + situps
• Torrborsta kroppen innan dusch och smörj i med naturliga hudvårdsprodukter
• Drick en morgon drink med greens (illgrön till färgen och smakar gräs).
• Frukost, gärna på frukter, bär, nötter och frön eller gröt på quinoa med rismjölk.
• Fm. grönt te, frukt, nötter
• Lunch: sallad, grönsaker, fisk, quinoa och kallpressad olivolja
• Em. osötat fullkornsbröd/groddbröd med avokado
• Kvällsmål: Kyckling med sötpotatis och grönsaker eller soppa med riskex och kokosfett.
• Vid sug. En bit vattenmelon, ananas eller bär
• Vatten och grönt te mellan måltiderna
• Ev. proteindrink som mellanmål ibland. Blanda gärna med frukter och bär.
• Varannan dag motionspass som du tycker är roligt. T.ex. löpning, raska promenader, spinning, fysisk yoga (hatha, ashtanga, poweryoga), styrketräning mm.

Då jag av erfarenhet vet att de flesta mår bra av att minska ned på eller helt ta bort gluten, mjölk och socker bjuder jag här på två favoritrecept. Gillas av de flesta och är samtidigt enkelt och nyttigt. Bara att handla hem dessa ingredienser så att de finns tillgängliga när suget sätter in:
Pannkakor
• 1dl kokt quinoa
• 3 ägg
• 2dl rismjöl
• 2dl bovetemjöl
• 2 bananer
• Kokosolja
• Kanel
• Kardemumma
Rör ihop mosade bananer, ägg och smält kokosolja. Blanda ned resten av ingredienserna och stek i panna med kokosolja. Servera som de är eller med bär.
Lustbollar
• (goda att äta tillsammans med en kopp grönt te)
• 4msk tahini (sesampasta)
• 2msk honung
• 2tsk carob (nyttigt chokladalternativ)
• 2msk maca (superfood som ger kraft, lust och energi)
• 1msk cacao nibs (rå cacao bitar som är nyttigare än vanlig choklad)
• Blanda ihop och rulla till bollar. Förvara i kylskåp eller frys in.
Att finna ro och inre stillhet
Att stressa och leva hektiskt gör oss gamla och slitna. Därför är det viktigt att varje dag hitta en liten stund (5 min kan räcka) och hitta lugnet. Eftersom jag själv utövar yoga varje dag och är yogalärare så vet jag vilka effekter det har på vår hälsa. Yoga behöver nödvändigtvis inte innebära 1,5 tim yoga varje gång. Det är bättre att göra lite och ofta än mycket och sällan, less is more! Här kommer ett tips på hur du kan hitta yogan i vardagen:
Sätt dig ner i 5 minuter (sätt gärna en äggklocka eller annan timer med alarm så du slipper tänka på tiden) och töm ditt huvud . Mota vänligt men bestämt bort de tankar som kommer till dig. Slut dina ögon och sträck upp din ryggrad. Lägg dina händer i ditt knä och andas långa, lugna och djupa andetag. Hitta din egen lugna plats i tankarna, det kan vara vid havet, i en skogsglänta, på en bergstopp mm. Tänk också på ett ord eller en fras som stämmer in på dig t.ex. lugn, avslappnad, frid, harmoni mm. Det viktiga är att du tycker om denna plats samt att du kan känna dig trygg och lugn där. Detta kommer kräva lite övning men med tiden kommer du snabbt komma ned i varv och enkelt fylla på med ny kraft och energi.
Nu är det dags för mig att avsluta denna blogg. Hoppas du har hittat något som du kan tänka dig att prova och att du har fått lite inspiration att kanske redan imorgon testa och se hur det påverkar just dig. Lämnar dig med en bra affirmation som du kan skriva ned och sätta upp på ett ställe där du ser den flera gånger under dagen. Läs den ofta och den kommer hjälpa dig att må bättre och ta hand om din kropp
.”Jag respekterar och tar hand om min kropp
för att min hälsa är mycket viktig

Tack för mig! Hanna Larsson

www.ycj.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar