fredag 4 december 2009

Mötet med di Leva -del 1

...här kommer fler upplevelser från Svettisdagarna 2009...
Hallen var mörk. Scenen inklädd med levande ljus. Mitt på scenen en tom stol.

Sedan kom han. Skridande uppför trappan i den långa vita fotsida klänningen. Det gick ett snabbt sus genom publiken. Sedan helt tyst. Jesus, lucia, seriefigur eller helt enkelt bara di Leva. Man kan inte låta bli att associera. Vi fick följa med i en enkel meditation där vi blundande hängde med vår andnings väg genom kroppen. Vi uppmanades att inte analysera våra tankar bara uppleva dem. Allt avslutades med:-"Ljus och kärlek!"

Man är inte oberörd efter mötet med di Leva. Tomas som inspirerats av Jesus, Buddha och Krishna och utan att gå alltför djupt gjort en egen liten livsfilosofi som funkar för honom. Jag upplever inte att han prackar på. Snarare skrattar han gott när han sagt saker. Jag var efter morgonsamlingen också på en föreläsning med honom. Därifrån väljer jag att plocka en rad citat. Jag skriver ner dem till dig utan att bedöma dem på något sätt. Sedan väljer du och vrakar. Kanske finns något för dig. Kanske inte.

"Vi är alla väldigt lika, därför är vi olika"

"Vi strävar alla efter lycka och till hörighet, det är universellt"

"Vem är normal? Alla normer förändras hela tiden. Någon gång i livet kanske man passar in"

"Man vill bli bekräftad av alla hela tiden. Se dig själv istället och bekräfta dig själv."

"Älska din nästa såsom dig själv"

"Ge lika mycket kärlekt till andra som du ger till dig själv"

"Samhället är mycket konkurrens"

"Man vill inspirera andra så att man får tillbaka"

"Det kan vara bra att inte bara leva sitt liv utifrån vad andra tycker"

Jag samlade på mig många citat. För att du ska smälta dem väljer jag att visa resten på måndag. För dig!

2 kommentarer:

  1. Så många väldigt kloka saker från en och samma människa. Fantastiskt. Ser fram emot flera.

    Det här var nog en favorit. Trillar nog i den "fällan" ibland.

    "Det kan vara bra att inte bara leva sitt liv utifrån vad andra tycker"

    Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  2. Ja visst kan man ta till sig ett och annat citat. Många sanningar faktiskt. Det citat du plockat trillar jag också dit på. Man lär så länge man...

    Fin helg till dig också!
    Ann-Louise

    SvaraRadera