onsdag 9 mars 2011

Anita Karlsson gästbloggar


Anita, det är hon den glada göteborgskan. Hon som alltid är så glad och tjoar på jympan. Det verkar aldrig vila några ledsamheter över dig! Är du aldrig sur? Är du aldrig deppig? Detta är frågor och kommentarer jag ofta får höra och nu ska ni få veta hemligheten bakom…

Jag VÄLJER att vara glad och jag VÄLJER saker som gör mig glad.

Min vackra, starka, kloka mamma Edla sa ofta till mig: ”Anita, du har ALLTID ett val. Du kan väga fördelar mot nackdelar men till slut bestämmer du dig. Och när du väl bestämt dig så ska du inte ångra dig. Du kan ta lärdom av ditt val men du ska inte känna ånger. Blicka framåt och ta nya tag. Det är du som bestämmer.”

Jag tycker om att tänka att jag har ett val. Jag kan naturligtvis inte välja precis vad som ska hända mig. Livet drabbar ju mig precis som alla andra. Men jag kan välja hur jag ska reagera och hur jag ska hantera det som sker. Jag är inte ett hjälplöst rö för vinden. Det är jag som väljer och styr mitt eget liv. Och det är aldrig för sent.

Varje morgon väljer jag hur jag ska känna mig. Och jag väljer nästan alltid gladkänslan. Det är min bästa känsla. Jag brukar stå framför spegeln i badrummet, trött och eländig, på gränsen till sur faktiskt. Så tar jag ett djupt andetag, känner luften strömma in i bröstet, andas ut långsamt och lugnt och tänker: Vad bra det känns det här livet ändå! Sedan så börjar jag le så smått, så kommer den på plats: min härliga gladkänsla.

Jag tror att glädje sprider sig som ringar på vattnet. Väljer jag leendet så sprider det sig till mina medmänniskor och de blir också gladare. Det är lite av min mission i livet att sprida glädje.

För ett par år sedan lästa jag Mia Törnbloms bok, Självkänsla - nu. En bok som jag varmt rekommenderar. En sak från boken etsade sig fast ordentligt: ”Om du behöver något som ingen annan förstår eller kan ge till dig, så måste du SJÄLV ge dig det”. Jag tog fasta på det och två av hennes tips gör jag fortfarande dagligen. Det första sker varje morgon och nästan varje gång jag ser mig i en spegel – då säger jag till mig själv: ”Anita du är riktigt bra. Du är värdefull och jag gillar dig.” I början kändes det dumt men nu mår jag bra av det. Tyvärr är det vanligare att vi matar oss själva med negativa tankar. Vi säger sådant till oss själva som vi aldrig skulle säga till andra. Varför ska vi vara elaka mot oss själva? Det vinner varken vi eller någon annan på!

På kvällen när jag lagt mig tänker jag alltid på något jag är tacksam över. Något som hänt under dagen. Det får mig att må bra. Det kan vara stora

eller små saker. Saker jag tänkt med tacksamhet på senaste tiden är: att min familj mår bra, mitt roliga jobb, mina fantastiska barn, att jag kom ihåg att säga upp mobilabbonemanget, att Friskis finns, alla roliga spel på min iphone, min surdeg, att jag bara blev arg och inte jättearg, att jag kontaktade min gamla kompis från tonåren, att jag faktiskt dammsög, att jag inte körde iväg med motorvärmarsladden i igen, min nya gröna tröja, att det börjar bli ljust på morgonen och inte minst att jag blev tillfrågad om att vara gästbloggare. Tack Ann-Louise!

Jag väljer att göra saker jag mår bra av. Jag tränar på Friskis för det är så roligt med jympan, musiken, människorna och att använda kroppen. Jag spelar datorspel, facebookar och sjunger singstar. Umgås med människor som ger energi och undviker de som tar. Bjuder på mig själv och mina tillkortakommanden och får massor av glädje tillbaka. Jag andas djupt och tränar medveten närvaro, målar i olja, läser spännande böcker, tittar på film och TV-serier på DVD, äter god mat, njuter av livet – och tjoar på jympan för att det är så härligt!

Till sist citerar jag min kloka man Dan: ”Var försiktig vad du drömmer om. Det kan slå in förr än du anar"Anita Karlsson

5 kommentarer:

  1. Tack för dessa underbara kloka ord. kram BM

    SvaraRadera
  2. Exakt som vi känner dig fina härliga Anita!! TACK!

    SvaraRadera
  3. Härligt!!
    Håller med dig ...
    /Patrik

    SvaraRadera
  4. Tack min härliga syster jag älskar dig/Eva

    SvaraRadera
  5. Man kan inte låta bli att le när man läser. Tål att läsas fler än en gång :-)

    SvaraRadera