onsdag 10 november 2010

Karin Schön gästbloggar



Jag har länge varit god vän med yogan. Det började för sju år sedan när jag var gravid med mitt första barn. Då gick jag på en härligt avslappnande gravidyoga. Efter det fortsatte jag att yoga lite till och från. Även inför andra barnets födelse yogade jag. Sedan flyttade vi till Jönköping och när tredje barnet väntades letade jag upp Yogacenter i Jönköping. Där möttes jag av något helt nytt, ashtanga yoga. Första gången blev som en smärre chock, vadå ska jag anstränga mig också? Vad hände med att ligga i behagliga ställningar och andas? Det här var något helt annat. Svetten rann och jag kämpade ihop med andra stormagar som försökte andas lugnt, men lät snarare som en hord flåsande kossor. Det var nog här någonstans som vänskapen började ändra form. Sex månader efter att tredje barnet kommit till världen var jag åter på plats på Yogacenter. Jag hade anmält mig till en nybörjarkurs i Ashtanga vinyasa yoga. Jag tränade en gång i veckan och missade inte ett tillfälle. Nu var jag säker, yoga var något som jag inte tänkte släppa, vänskapen hade övergått i en förälskelse. Detta är ett år sedan nu.

För två veckor sedan reste jag med ett gäng yogisar från Jönköping till Triopetra på Kreta, för en veckas ”yoga retreat”. Snacka om att må bra! Vi yogade varje morgon från 7 till 9. Efter en dusch (ja det behövdes) var det frukost till självservering. Vi stod härligt nyyogade bredvid varandra och skar upp de ljuvligaste frukterna, pressade juice från nyplockade apelsiner och avslutade med en skål hemmagjord yogurt med lite ringlad kretansk honungen över. Jag kan riktigt känna smaken i munnen när jag skriver detta. Veckan bestod av mer än bara yoga: Långa promenader, sol & bad, underbar vegetarisk mat, samtal nyfunna vänner emellan och teoripass om både näring och yoga.

Idag står jag på min yogamatta nästan varje dag. Jag går på minst två pass i veckan och har nyligen blivit uppgraderad till avancerad kurs. För mig är yogan en perfekt träning för både kropp och sinne. Jag stärker mina muskler samtidigt som de blir mer flexibla, jag övar upp min balans och får en bättre bålstabilitet genom att ständigt jobba med de inre musklerna i bäckenbotten och magen. I ashtanga vinyasa yoga är det andningen som leder rörelsen. Genom att fokusera på andningen i det flöde av ställningar som kroppen ska utföra hittar jag ett inre lugn. I övningen läggs även stor vikt vid blickens fokuseringspunkt vilket hjälper till att hålla sinnet koncentrerat. I yogan är jag här och nu och kan ibland känna en form av meditation. Efteråt har jag fyllt på med energi, kraft och lugn. Vill du prova detta så vill jag bara skicka med en liten varning: Det finns risk för beroende.

Karin Schön

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar