fredag 26 november 2010

Grattis mamma!

Hon ligger riktigt nära hjärtat mitt, min goa mamma. Idag fyller hon 60 år. Jag stannar inte upp vid själva siffran utan snarare vid mamma och den varma känslan. Min mamma är en energifull, kreativ, ambitiös och omtänksam person. Hon sätter alltid andra än sig själv i första rummet. Hon är klok och engagerad. Hon är orädd och ärlig och lämnar inte ogjort eller osagt om det kan förändra eller förbättra. För mig är hon en livlina.

Mamma och jag står varandra nära. Under tonåren tampades vi så flisorna rök. Det var fullt krig. Jag antar att jag hade behov av att frigöra mig, och det väldigt starkt. Skäms lite när jag tänker på vad jag utsatte mamma för idag, men ser också att frigörelsen nog stärkt våra band som vuxna.

När hon nu firar sin dag så gör hon det tillsammans med sin närmaste familj. Hon har valt något vi gillar att göra och kommer se till att vi andra har det jättebra. Alla hennes 8(!) barnbarn kommer skämmas bort. Så också hennes två döttrar, svärsöner och gubbe. Jag har med åren lärt mig att det är så hon njuter. Så hon trivs som bäst.

Jag känner enorm, outsäglig tacksamhet för mamma och för allt hon ger av sig till oss.
Jag älskar henne så och önskar henne en fantstisk födelsedag! Tillsammans med oss!
(Om du blir sugen på att gratulera, skicka henne ett kort men inget mera. Det är så hon vill ha det! Så hon skrev i tidningen. Mamma heter numera Porsgaard i efternamn. Hon har tagit sitt vackra flicknamn.)

3 kommentarer:

  1. Skickar en stor GRATTISkram från familjen Carlsnäs i Växjö. Tack för de fina orden ni skrev till mig Susanne o Bo.
    Fina ord är skrivna till en fantastisk kvinna!!!

    SvaraRadera
  2. Jag menade förstås det som Ann-Louise skrev till Susanne var fina ord till en fantstisk kvinna...inte att jag är en fantastisk kvinna...haha...så fel det kan bli ibland!

    SvaraRadera
  3. TACK! Du lilla höna(var det inte så jag sa?),
    inte var du särskilt jobbig. Man tycker kanske lite olika de där åren. Det ingår i föräldrarskapet. Man vill ju det bästa för sina barn.
    Jag är oerhört tacksam för helgen tillsammans med Therese och Dig med familjer och min Bo. Födelsedagen kunde inte bli bättre.
    Att bara vara tillsammans och se att alla har det bra. Tänk att se 8 barnbarn fröjdas i ett badlandskap som heter duga. The Reef!
    Jag har härliga presenter att se fram emot.
    Bo och jag skall åka på teaterresa till Göteborg,och presenten från er , Island tillsammans med sina döttrar.Härligt! TACK!
    Mamma

    SvaraRadera