tisdag 21 september 2010

Skratta och hjärnan ler

Nu är det bevisat. Forskaren Per Andréasson vid psykologiska insitutionen vid Uppsala universitet har i en kommande avhandling undersökt om människors ansiktsuttryck påverkar känslorna. Och det visar sig att det finns en sådan koppling mellan ansiktsmuskler och hjärna.

I undersökningen testade man med det numera kända, muskelavslapnnande medlet botox. När botox användes i ansiktet och patienten ombads härma arga ansikten aktiverades inte emotionscentrat i hjärnan. Men de som kunde rynka ögonbrynen ordentligt påverkade hjärnans emotionscenter.

Som ringar på vattnet är det också bevisat att vi med våra grimaser påverkar varandra. Ser du ledsen ut kommer jag också se ledsen ut och således påverkar det också mitt emotionscenter. Detta sker spontant och delvis omedvetet genom att vi imiterar varandra.

För ett tag sedan lyssnade jag på en fantastisk föreläsare; Jesper Caron. (ordförande i Riksförbundet för föreläsare och coacher.) Han bevisade genom hela sin föreläsning hur vi kan påverka våra känslor genom att förändra kroppen och mimiken, plastiken och hur vi framförallt kan påverka oss själva med detta. Testa själv att sträcka på dig, inta en stolt hållning, lyfta blicken, le och försök samtidigt vara sur...

Tankens kraft som jag skrev om förra veckan kan du alltså styra också utifrån. Genom att försätta kroppen i ett nytt läge (hållning, grimas eller kanske ett hopp) påverkas du av känslan och känslouttrycket du ger din kropp...eller tacksamt får ta emot av/imitera någon annan.

(Om Per Andréasson läste jag i JP!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar