söndag 17 april 2011

Avspänning och mental träning...

ger mersmak. Som en av delkurserna i utbildningen Friskvårdsterapeut och Kostkonsult på Sverigehälsan läser jag nu också Avspänning och Mental träning. Och tränar.

Vår lärare heter som jag tidigare nämnt Linda Hagbarth och delar av vårt kursmaterial är Eva Johanssons bok Avslappning och mental träning-för ett rikare liv. På hennes sida kan du få fantastiskt bra oh konkret hjälp för att komma vidare i detta ämne. Utveckla dig personligt.





Jag har tränat sedan i februari och märker följande: Jag har lättare att komma ner i varv, jag har mer energi, jag känner mig lugnare och mer harmonisk, jag har ytterligare en ventil att ta till vid stress, jag orkar mer, -Jag har nycklar! Jag har faktiskt också märkt att jag kan styra om en dag med hjälp av avspänningen. Man kan säga att jag byter frekvens på nåt sätt. Ställer om! Ni vet de dagar man känner att allt blir fel från början. Ofta är det ju så att man då ser allt det som felar.

Jag har alltså redan fått effekter!


Under dagen är ofta vår vänstra hjärnahalva i hög aktivitet. När vi är i avspänning släpps den kreativa högra delen av hjärnan på. 10 minuter efter en stunds avspänning är fortfarande den kreativa, högra hjärnhalvan dominerande i aktivitet innan vänster hjärnhalva tar över igen.


Det finns forksning som visat att nya hjärnceller kan bildas i området i hjärnan som stimuleras vid avspänning. (Tror det heter hyphotalamus...)

Det är inte alls så flummigt som man kan tro utan riktigt konkret och tydligt. Och prestationslöst. Det är det som är grejen.

I helgen hade vi fin-fint besök här hos oss. När de åkte hem skickade jag med 6 avspänningsövningar att ha i mobilen. Det är förstås härligt att få skicka med nåt man själv känner man får mycket av, till andra fina vänner som gärna vill prova. Prova du också! Och ha det riktigt fint. Hela veckan och över påsk. Vi ses! Och hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar