fredag 27 augusti 2010

Logga ut...


Jag har skrivit om det förut. Det där med att vi ofta är väldigt påslagna. Och nu vill jag återigen slå (ha ha) ett slag för möjligheten att faktiskt stå tillbaka. All logga ut. Att backa lite. Inte på bekostnad av någon annan eller dig själv utan för dig själv och kanske någon annan.

I mitt arbete som lärare är man väldigt ofta påslagen och drivande. Det är ju ofta det som ligger i jobbet. Att leda, rikta in och föra framåt. Kanske är det därför jag allt oftare inser vikten av att sakta ner, att växla tempo och att backa lite, för att sedan kunna orka dra upp tempot och vara kreativ och inspirerande.

(Jag kör det med eleverna också. Det där med tempoväxlingar. Ibland måste man verkligen växla ner när de kommer in från en hetsig rast. Då gäller det att koppla på alla sinnen. Gärna musik i ett lugnt tempo. Lugnare än den puls de har när de kommer... Men ibland måste man också växla upp. Dra upp tempot. Jag vill ju inte att någon somnar...)

Sedan är det ju så att vi måste värna om varandra och i det ligger ju att dela på uppgifter. Att se personen som så lätt säger ja till saker och erbjuda sig att dela bördan. Det kan också kännas riktigt bra.

Nu är det snart helg och då är det för de allra flesta läge för att logga ut. Gör det och fundera på hur du kan ge och ta för dig och för någon annan!
Jag bjuder på en bild också. En skön en från i somras. En stund då vi loggat ut och följde drakens dans på himlen. Jag är fotografen som låg i gräset och njöt. En skön helg .Till dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar