onsdag 16 maj 2012

Maria Rosensköld Johansson gästbloggar

Å solen lyste i Knektaparken




 Jag funderar ibland på hur lätt det är att välja den väg som åtminstone verkar bekvämast mensom ibland leder till att man missar en massa roliga saker. Som i måndags (14/5). Det var en kall och blåsig vårdag i Jönköping med omnejd. På kvällen hotade metrologerna med regn - och då var det dags för årets vårrus! Åh, vad härligt det hade varit att, istället föratt dra på sig underställ och gympadojjor och bege sig till Knektaparken, sjunka ner i soffan där hemma, efter en intensiv arbetsdag. Tänk vad jag hade missat om jag hade gjort det!

Utrustade med rejäla kläder och ett glatt humör möttes vi, sju (skulle varit åtta men sjuka barn kan man inte lämna ensamma hemma) pigga tjejer, som under våren deltagit i Friskis å svettis Kom-igångkurs i Jönköping. Vi var inte där för att utföra några häpnadsväckande prestationer, utan vår målsättning var att göra något roligt tillsammans samtidigt som det var nyttigt för kroppen. Kallt var det som sagt och några regndroppar kom det också. Men vad roligt vi hade! Efter rundan, som vi tillryggalade på lite olika sätt (några joggade och andra valde attlufsa) var det målgång med utdelning av medalj, banan och konserverade körsbärstomater på burk (!). Och så; den utlovade matsäcken med godsaker som intogs sittande i gröngräset.

Visst var maten god men det var inte det bästa. Det bästa var samvaron med de andra!Det är verkligen jättehäftigt. På bara några månader har jag fått en hel drös nya vänner! Människor som jag aldrig tidigare mött och som jag med stor säkerhet gått miste om ifall jag inte anmält mig till den där Kom-igångkursen. Fantastiska, glada och pigga tjejer och killar som tror jag, liksom jag, älskar utmaningar och tycker om att krydda livet med lite galenskap. Jag har inte bara fått ny energi på grund av bättre kondis, utan även tack vare dessa människor.

Visste kan livet erbjuda sådant som är jobbigt och besvärligt. Det kan vi aldrig komma ifrån, så är det att vara människa. Men livet erbjuder också en massa härliga och roliga stunder. Jag tror också, eller rättare sagt jag är övertygad om, att det svåra i livet är lättare att orka med om man så att säga har en grundglädje inom sig, om man inte prutar på det som skänker glädje.

Inte så sällan handlar det också om att ta sig själv i kragen. Det går inte att i alla lägen skylla på andra. Ofta är det jag själv som har bollen och väljer. Antingen det ena eller det andra. Antingen att sitta i soffan och häcka eller dra på träningskläderna och bege sig tillVårruset trots skitväder.

Solen lyste förvisso inte över Knektaparken måndagen den 14 maj 2012 men i parken lyste den. Tillsammans med massa glada och förväntansfulla tjejer. Däribland sju hurtbullar från Friskis!

Önskar alla en härlig Kristi himmelsfärdshelg!

/Maria


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar